Начало Сфера България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии
1435
БГ СВЯТ

България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии

Крайно време е България да инвестира в разпространението на своята култура.Около това се обединиха участниците в третия панел „Българите в света на 21-ви век и медиите“ по време на 20-ата Световна среща на медиите, която днес се провежда във Вършец.

| 25 Май 2025, 19:14 ч.
България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии
България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии
Снимка © Милена Стойкова / БТА

Крайно време е България да инвестира в разпространението на своята култура. Около това се обединиха участниците в третия панел „Българите в света на 21-ви век и медиите“ по време на 20-ата Световна среща на медиите, която днес се провежда във Вършец.

Експерти обсъдиха бъдещето на отбранителната индустрия на конференцията &bdqu

Полицията предприема необходимите мерки за охрана на обществения ред и за без

Семейство Бръндеви от Благоевград ще отпразнуват абитуриентския бал на дъщеря

Следващата седмица ще предложа на заседание на комисията за контрол над служб

Празникът, който ни събира като нация. Празникът, чрез който днес можем да ка

Където има един българин или една българска медия, там е и България, каза при откриването на дискусията председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Такъв тип срещи дават възможност за това да си говорим извън клишетата, коментира Киселова. Тя посочи, че тъй като поне една трета от българските граждани или тези, които се определят като българи, живеят извън пределите на българската държава, то българската държава има един проблем. Българската държава не знае какво да прави с тези хора, не знае какво да поиска от тях, смята Киселова. Изправени сме пред един много сериозен въпрос и той е - след изпълнението на тези цели, които бяха поставени през 2005 година, а именно – пълноправно членство в Европейския съюз с всичките му възможности, каква национална цел ще формулира българската държава пред себе си през следващите 5-15 години, попита председателят на парламента пред участниците в срещата. 

Най-хубавото в погледа на нашите сънародници в чужбина към България е, че гледат с много повече любов към нашата страна, отколкото ние самите я виждаме, каза генералният директор на Кирил Вълчев. По думите му журналистите са очите на хората, през които да виждат какво се случва в днешния ден. Тези хора са и очи за проглеждане на повече от това, което се случва днес, защото журналистите са и средство за духовно проглеждане.

Модератор на третия панел бе президентът на Асоциацията на чуждестранните журналисти във Великобритания Васил Христов. Той отбеляза, че сме свидетели на една значима трансформация в съвремието ни - радикалната промяна във взаимоотношенията между обществото и медиите и то по начина, по който българите се виждат в медийното пространство през последните десетилетия. 

Преходът от 20-ти към 21-ви век донесе една революционна промяна в образа на българина – от безликия съветски човек до многоликата личност на демократичното общество, от стереотипа на балканския, другия, който сме склонни да гледаме малко под вежди, до търсенето на автентична национална идентичност. В тази драматична еволюция от епохата, когато българинът в медиите беше предимно обект на пропаганда, сега сме в една друга крайност, в която той е субект на абсолютната свобода да изразява себе си в социалните канали и да е генератор на новините, каза Христов. Той обърна внимание и на политическия аспект на тази промяна. Медийният образ на българина еволюира от идеализирания строител на социализма към човека на прехода, допълни журналистът.

Връзката между медиите и знанието е съществена за развитието на съвременните общества в 21-ви век, каза проф. Веселина Вълканова – декан на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски". По думите темата на днешния панел има няколко акцента. Първият е около връзката медии и знание. „Има една книга на Стив Фулър, британски социолог -„Медиите и силата на знанието“. В нея той развива тезата, че достъпът, контролът върху медиите в различни етапи от цивилизационното развитие на хората, от грамотността до дигиталната епоха, всъщност са ключови за оформянето на хода на знанието“, посочи проф. Вълканова. 

Нека се обединим, така както 24 май ни повелява, и да направи така, че българ

Бюджетът на Община Невестино за 2025 година ще бъде гласуван на днешното засе

На днешното си заседание общинските съветници в Априлци приеха предложения пр

Самата държава България не присъства толкова много в медийното пространство в Унгария. Широко е застъпена, обаче, българската общност. Нещо, с което се гордеем, защото сме уважавани от унгарската държава, посочи главният редактор на вестник „Български вести“ в Унгария Габриела Хаджикостова. По думите българската общност в Унгария има над 100-годишно присъствие. Това е една много мъдро изградена общност, което се дължи на българските градинари. Това са били едни изключително прозорливи хора, които още в началото са осъзнали, че не могат да запазят своята култура, своя български дух, не могат да се запазят като българи, ако няма образование, вяра, религия, църква, отбеляза Хаджикостова.

Положителен е образът на България в Словакия, каза главният редактор на списание „Сънародник“ в Словакия Деница Секуличка. По думите България е една от малкото държави, които имат толкова положителен образ в Словакия, тъй като освен градинарите, които идват през 20-те години на 20 век около 40-те години идват и много български студенти. За мен не е страшно, че българите излизат извън границата, тъй като всеки човек може да търси пътя си зад граница. Когато престанем да се чуваме, да се усещаме, забравим езика, не само буквите, а това вътрешното в нас, тогава медиите всъщност не са гласът на народа, а се превръщат в шум и това за мен е най-страшното, подчерта Секуличка.

България не се представя и не се рекламира в Америка. Тя не е известна там, каза Евгени Веселинов - главен редактор на електронното издание "BulgariCa" в САЩ. В отговор на въпрос на модератора на панела Васил Христов дали се чува за България в Америка, Веселинов каза, че "България не е на картата". "Картата е съвсем друга, точките на картата, които интересуват света, са съвсем други. Америка има интерес в България може би на Черноморието. Но не се чува особено много", заяви той. Журналистът посочи, че неговата медия е създадена преди 20 години, като за този период той нито веднъж не е видял рекламен клип за страната ни по обществена американска телевизия, която би го излъчила дори безплатно. 

През последните няколко години в Техническия университет в Айндховен, Нидерландия, българските студенти са втората по големина националност след нидерланските студенти в ИТ специалностите, каза Иван Узунов, съосновател на „Български хъб Айндховен“. Той посочи, че тези български млади хора успяват вече да променят облика на българите сред нидерландската общественост. Той поясни, че са създадени много асоциации, сред които и Българска студентска асоциация, която покрива няколко града. По този начин нидерландците стават все по-информирани за българите и къде е България. 

Медийното присъствие на страната ни в Австрия не е достатъчно осезаемо, коментира сънародникът ни Десислав Паяков, който е роден във Виена. По думите му България, заедно с Унгария и Словакия, са възприемани като страни споделящи общо минало. Според австрийците, което е полемично, Балканите са с особени нрави, често сочени като пример за корупционни практики, посочи той.

„Имаме излючително богата култура и за това трябва да се говори, трябва да се шуми. Имаме какво да покажем и културната информация е изключително важна. Но е много важно да знаем, че ние българите и всеки един човек е реклама за България“, каза по време на дискусията Деница Секуличка, главен редактор на списание „Сънародник“ в Словакия. Тя допълни, че именно българите в чужбина имат задача да правят също добра реклама на България. „Дипломатите идват и си отиват, но ние сме там и ние сме хората, които трябва да се постараем да направим една добра реклама на държавата и това става чрез културата“, посочи още тя.

В подкрепа на това се изказа и Габриела Хаджикостова, главен редактор на вестник „Български вести“ в Унгария, която посочи, че е важно държавата ни да инвестира в разпространението на своята култура. И даде пример, че в Унгария се разпространява българска култура с парите на унгарската държава.

Нужни са държавни програми за българските медии у нас и в чужбина - с финансиране и със строги изисквания, каза в заключение на днешния форум генералният директор Кирил Вълчев. Той допълни, че броят на българските медии намалява драстично през годините - както в чужбина, така и у нас. По думите му е добре да се мисли за цялостна програма, която да е системна. 

"Направихме опит да въведем критерии за българските медии в чужбина, които каним на срещите, организирани - например какво наричаме медия, какво е вестник, списание. Ако бъдем много строги, със строги критерии, някои от тук представените медии биха били поставени в кавички. Това е заради липса на програми и на цялостна визия. По тази причина и организирането на световните срещи става все по-трудно и се налага да правим компромиси в името на това все пак да подкрепяме този разговор и да подкрепяме българските медии да участват в него. Но ако има програми, добрата новина е, че те трябва да бъдат съчетани с изисквания и ясни очаквания", посочи Вълчев. 

организира 20-ата Световна среща на българските медии в София, Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“ и Вършец на 24 и 25 май 2025 г. със съдействието на А1, „Аурубис България“, „БИ ДЖИ АР ГРУП“ ООД, ГЕОТЕХМИН ООД, „Главболгарстрой холдинг“ АД, „Логистични системи“ ООД, Национален дарителски фонд „13 века България“, Opel (Ес Еф Ей Аутомотив ЕООД - официален вносител на марката Opel в България), „Пощенска банка“, „Пъчков“ ООД, СОФ Кънект – операторът на летище „Васил Левски“ – София.

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Близо 800 абитуриенти дефилираха по червен килим в центъра на Велико Търново в две бални вечери
Близо 800 абитуриенти дефилираха по червен килим в центъра на Велико Търново в две бални вечери. Въпреки обилния дъжд и температури от 9-10 градуса, младите хора преминаха към след ...
В Мадан изпратиха абитуриентите, кметът ще плати с лични средства първите семестриални такси на двама отличници
В Мадан изпратиха абитуриентите от Випуск 2025, съобщиха от общинската администрация. Зрелостниците се събраха на централния площад, където бяха аплодирани от родители, близки, учи ...
Минималните разходи за бала на един абитуриент в Плевенско тази година са 1000 лв.
Минималните разходи за бала на един абитуриент в Плевенско тази година са 1000 лв., казаха близки на абитуриенти. Според тях горна граница на разходите за отбелязването на повода ...
Видинският митрополит Пахомий отслужи в Клисурския манастир молебен за благоденствие на българските медии по света
Молебен за благоденствие на българските медии по света отслужи днес в Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“ Видинският митрополит Пахомий. Присъстваха участници ...
Повече от десет села в област Ямбол пострадаха от градушка
Общо 11 села в област Ямбол са пострадали от паднала градушка, съобщи областният управител Николай Костадинов. В община Тунджа от стихията са засегнати осем населени места, ледени ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Обмяната от лев към евро в пощите ще е без комисиона, каза Гроздан Караджов
Пощите ще издържат на предизвикателството при смяната на лева в евро, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по бТВ. По думите му вече са премин ...
Близо 800 абитуриенти дефилираха по червен килим в центъра на Велико Търново в две бални вечери
Близо 800 абитуриенти дефилираха по червен килим в центъра на Велико Търново в две бални вечери. Въпреки обилния дъжд и температури от 9-10 градуса, младите хора преминаха към след ...
Инцидент между мотоциклет и камион затрудни движението по пътя между Русе и Бяла
Инцидент между мотоциклет и камион затрудни движението по пътя между Русе и Бяла, съобщи говорителят на Областната дирекция на МВР в Русе Даниела Малчева. Тя уточни, че произшестви ...
Туристи отказват резервации в хотели и къщи за гости след затварянето на пътя Девин – Михалково – Кричим
Туристи отказват резервации в хотели и къщи за гости след затварянето на пътя Девин – Михалково – Кричим. Това каза кметът на Девин Здравко Иванов. Срутила се подпорна ...
В Мадан изпратиха абитуриентите, кметът ще плати с лични средства първите семестриални такси на двама отличници
В Мадан изпратиха абитуриентите от Випуск 2025, съобщиха от общинската администрация. Зрелостниците се събраха на централния площад, където бяха аплодирани от родители, близки, учи ...
Тикер в 00:35 ч.
Пощите ще издържат на предизвикателството при смяната на лева в евро, каза вицеп ...
Начало Сфера
1435
БГ СВЯТ

България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии

Крайно време е България да инвестира в разпространението на своята култура.Около това се обединиха участниците в третия панел „Българите в света на 21-ви век и медиите“ по време на 20-ата Световна среща на медиите, която днес се провежда във Вършец.

| 25 Май 2025, 19:14 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии
България да инвестира в разпространението на своята култура, призоваха участниците в третия панел на 20-ата Световна среща на българските медии
Снимка © Милена Стойкова / БТА

Крайно време е България да инвестира в разпространението на своята култура. Около това се обединиха участниците в третия панел „Българите в света на 21-ви век и медиите“ по време на 20-ата Световна среща на медиите, която днес се провежда във Вършец.

Където има един българин или една българска медия, там е и България, каза при откриването на дискусията председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Такъв тип срещи дават възможност за това да си говорим извън клишетата, коментира Киселова. Тя посочи, че тъй като поне една трета от българските граждани или тези, които се определят като българи, живеят извън пределите на българската държава, то българската държава има един проблем. Българската държава не знае какво да прави с тези хора, не знае какво да поиска от тях, смята Киселова. Изправени сме пред един много сериозен въпрос и той е - след изпълнението на тези цели, които бяха поставени през 2005 година, а именно – пълноправно членство в Европейския съюз с всичките му възможности, каква национална цел ще формулира българската държава пред себе си през следващите 5-15 години, попита председателят на парламента пред участниците в срещата. 

Най-хубавото в погледа на нашите сънародници в чужбина към България е, че гледат с много повече любов към нашата страна, отколкото ние самите я виждаме, каза генералният директор на Кирил Вълчев. По думите му журналистите са очите на хората, през които да виждат какво се случва в днешния ден. Тези хора са и очи за проглеждане на повече от това, което се случва днес, защото журналистите са и средство за духовно проглеждане.

Модератор на третия панел бе президентът на Асоциацията на чуждестранните журналисти във Великобритания Васил Христов. Той отбеляза, че сме свидетели на една значима трансформация в съвремието ни - радикалната промяна във взаимоотношенията между обществото и медиите и то по начина, по който българите се виждат в медийното пространство през последните десетилетия. 

Преходът от 20-ти към 21-ви век донесе една революционна промяна в образа на българина – от безликия съветски човек до многоликата личност на демократичното общество, от стереотипа на балканския, другия, който сме склонни да гледаме малко под вежди, до търсенето на автентична национална идентичност. В тази драматична еволюция от епохата, когато българинът в медиите беше предимно обект на пропаганда, сега сме в една друга крайност, в която той е субект на абсолютната свобода да изразява себе си в социалните канали и да е генератор на новините, каза Христов. Той обърна внимание и на политическия аспект на тази промяна. Медийният образ на българина еволюира от идеализирания строител на социализма към човека на прехода, допълни журналистът.

Връзката между медиите и знанието е съществена за развитието на съвременните общества в 21-ви век, каза проф. Веселина Вълканова – декан на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски". По думите темата на днешния панел има няколко акцента. Първият е около връзката медии и знание. „Има една книга на Стив Фулър, британски социолог -„Медиите и силата на знанието“. В нея той развива тезата, че достъпът, контролът върху медиите в различни етапи от цивилизационното развитие на хората, от грамотността до дигиталната епоха, всъщност са ключови за оформянето на хода на знанието“, посочи проф. Вълканова. 

Самата държава България не присъства толкова много в медийното пространство в Унгария. Широко е застъпена, обаче, българската общност. Нещо, с което се гордеем, защото сме уважавани от унгарската държава, посочи главният редактор на вестник „Български вести“ в Унгария Габриела Хаджикостова. По думите българската общност в Унгария има над 100-годишно присъствие. Това е една много мъдро изградена общност, което се дължи на българските градинари. Това са били едни изключително прозорливи хора, които още в началото са осъзнали, че не могат да запазят своята култура, своя български дух, не могат да се запазят като българи, ако няма образование, вяра, религия, църква, отбеляза Хаджикостова.

Положителен е образът на България в Словакия, каза главният редактор на списание „Сънародник“ в Словакия Деница Секуличка. По думите България е една от малкото държави, които имат толкова положителен образ в Словакия, тъй като освен градинарите, които идват през 20-те години на 20 век около 40-те години идват и много български студенти. За мен не е страшно, че българите излизат извън границата, тъй като всеки човек може да търси пътя си зад граница. Когато престанем да се чуваме, да се усещаме, забравим езика, не само буквите, а това вътрешното в нас, тогава медиите всъщност не са гласът на народа, а се превръщат в шум и това за мен е най-страшното, подчерта Секуличка.

България не се представя и не се рекламира в Америка. Тя не е известна там, каза Евгени Веселинов - главен редактор на електронното издание "BulgariCa" в САЩ. В отговор на въпрос на модератора на панела Васил Христов дали се чува за България в Америка, Веселинов каза, че "България не е на картата". "Картата е съвсем друга, точките на картата, които интересуват света, са съвсем други. Америка има интерес в България може би на Черноморието. Но не се чува особено много", заяви той. Журналистът посочи, че неговата медия е създадена преди 20 години, като за този период той нито веднъж не е видял рекламен клип за страната ни по обществена американска телевизия, която би го излъчила дори безплатно. 

През последните няколко години в Техническия университет в Айндховен, Нидерландия, българските студенти са втората по големина националност след нидерланските студенти в ИТ специалностите, каза Иван Узунов, съосновател на „Български хъб Айндховен“. Той посочи, че тези български млади хора успяват вече да променят облика на българите сред нидерландската общественост. Той поясни, че са създадени много асоциации, сред които и Българска студентска асоциация, която покрива няколко града. По този начин нидерландците стават все по-информирани за българите и къде е България. 

Медийното присъствие на страната ни в Австрия не е достатъчно осезаемо, коментира сънародникът ни Десислав Паяков, който е роден във Виена. По думите му България, заедно с Унгария и Словакия, са възприемани като страни споделящи общо минало. Според австрийците, което е полемично, Балканите са с особени нрави, често сочени като пример за корупционни практики, посочи той.

„Имаме излючително богата култура и за това трябва да се говори, трябва да се шуми. Имаме какво да покажем и културната информация е изключително важна. Но е много важно да знаем, че ние българите и всеки един човек е реклама за България“, каза по време на дискусията Деница Секуличка, главен редактор на списание „Сънародник“ в Словакия. Тя допълни, че именно българите в чужбина имат задача да правят също добра реклама на България. „Дипломатите идват и си отиват, но ние сме там и ние сме хората, които трябва да се постараем да направим една добра реклама на държавата и това става чрез културата“, посочи още тя.

В подкрепа на това се изказа и Габриела Хаджикостова, главен редактор на вестник „Български вести“ в Унгария, която посочи, че е важно държавата ни да инвестира в разпространението на своята култура. И даде пример, че в Унгария се разпространява българска култура с парите на унгарската държава.

Нужни са държавни програми за българските медии у нас и в чужбина - с финансиране и със строги изисквания, каза в заключение на днешния форум генералният директор Кирил Вълчев. Той допълни, че броят на българските медии намалява драстично през годините - както в чужбина, така и у нас. По думите му е добре да се мисли за цялостна програма, която да е системна. 

"Направихме опит да въведем критерии за българските медии в чужбина, които каним на срещите, организирани - например какво наричаме медия, какво е вестник, списание. Ако бъдем много строги, със строги критерии, някои от тук представените медии биха били поставени в кавички. Това е заради липса на програми и на цялостна визия. По тази причина и организирането на световните срещи става все по-трудно и се налага да правим компромиси в името на това все пак да подкрепяме този разговор и да подкрепяме българските медии да участват в него. Но ако има програми, добрата новина е, че те трябва да бъдат съчетани с изисквания и ясни очаквания", посочи Вълчев. 

организира 20-ата Световна среща на българските медии в София, Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“ и Вършец на 24 и 25 май 2025 г. със съдействието на А1, „Аурубис България“, „БИ ДЖИ АР ГРУП“ ООД, ГЕОТЕХМИН ООД, „Главболгарстрой холдинг“ АД, „Логистични системи“ ООД, Национален дарителски фонд „13 века България“, Opel (Ес Еф Ей Аутомотив ЕООД - официален вносител на марката Opel в България), „Пощенска банка“, „Пъчков“ ООД, СОФ Кънект – операторът на летище „Васил Левски“ – София.

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Близо 800 абитуриенти дефилираха по червен килим в центъра на Велико Търново в две бални вечери
В Мадан изпратиха абитуриентите, кметът ще плати с лични средства първите семестриални такси на двама отличници
Минималните разходи за бала на един абитуриент в Плевенско тази година са 1000 лв.
Видинският митрополит Пахомий отслужи в Клисурския манастир молебен за благоденствие на българските медии по света
Повече от десет села в област Ямбол пострадаха от градушка
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Контекст
Обмяната от лев към евро в пощите ще е без комисиона, каза Гроздан Караджов
Местен фокус
Близо 800 абитуриенти дефилираха по червен килим в центъра на Велико Търново в две бални вечери
Сфера
Инцидент между мотоциклет и камион затрудни движението по пътя между Русе и Бяла
В детайли
Туристи отказват резервации в хотели и къщи за гости след затварянето на пътя Девин – Михалково – Кричим
Местен фокус
В Мадан изпратиха абитуриентите, кметът ще плати с лични средства първите семестриални такси на двама отличници
Сфера
Медийното присъствие на страната ни в Австрия не е достатъчно осезаемо, каза сънародникът ни Десислав Паяков, роден във Виена
Основна линия
Образът на България в Словакия е положителен, каза главният редактор на списание „Сънародник“ Деница Секуличка
Контекст
България не се представя и рекламира в Америка, каза главният редактор на "BulgariCa" в САЩ Евгени Веселинов
Основна линия
Връзката между медиите и знанието е съществена за развитието на съвременните общества в 21. век, каза проф. Веселина Вълканова
Основна линия
В МВР започва проверка по повод обществена поръчка, свързана с безопасността на пътя
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.